|  
         Harangozó Márta: 
          Marton László 
         
          Marton László abszolút művész. Azt mondhatnám: predesztináltan arra 
          született, hogy szobrász legyen és semmi más. Gyerekkorában közvetlen 
          ösztönző hatás nem érte környezetéből. Hogy művész legyen és semmi más, 
          azt nem a szülők, nem az okos nevelők mondták meg neki és döntötték 
          el, hanem sajátos és eredeti tehetsége. Amikor más kamaszok játékból 
          vagy önfeledt időtöltésként rajzolgatnak, esetleg gyurmát gyötörnek, 
          akkor Marton László alkotott. Fennmaradt és bronzba öntött Pásztorfiúja 
          öntörvényű alkotás, melyet a művész 17 évesen készített. Nem egy közvetlen 
          élmény realisztikus és ügyesnek mondható megformálása, hanem egy élethelyzet, 
          egy sors gyöngéd és művészien távolságtartó ábrázolása. Az az érettség, 
          amely a kompozíció egészéből sugárzik, értelmezhetetlen, ha nem egy 
          eredeti és rendkívüli tehetség remekléseként szemléljük. 
          Marton László pályájának áttekintésekor azért kell és érdemes mindig 
          ettől az etalontól kiindulni, mert visszatekintve is magyarázatul szolgál. 
          Az a természetes könnyedség, az az erőlködés nélküli biztonság, ami 
          ebben a szoborban testet ölt, az érett és a plasztikában minden irányba 
          elmozdulni képes szobrászra különösen jellemző. De az a tény, hogy az 
          anyag Marton László keze alatt mindig engedelmesen vette fel azt a formát, 
          amelyet a művész neki szánt, sosem jelentette, hogy nem vívta 
          meg a maga belső harcát. A végeredmény, a kész alkotás azt sejteti, 
          hogy aművész nem küzdötte át magát a teremtés egész folyamatán. Pedig 
          nem így van. Barátai, ismerősei jól tudják, hogy vívódás előzi meg a 
          kísérleteket. De éppen tehetsége természetének köszönhetően, a már kész 
          plasztikát látva, az embernek az a benyomása támad: az adott munkára 
          irányuló első gondolat és a szobor egyszerre született. Ezért annyira 
          eleven és életszerű Marton minden munkája, s ezért érződik valamennyin 
          a hirtelen jelentkező ihlet hamvassága és varázsa. 
          A szobrász keze hozzászokik a birkózásra késztető anyagokhoz, a nehezebb 
          szerszámokhoz. Egészen különös adottság, hogy valaki közben, párhuzamosan 
          egy olyan műfaj szerelmese legyen, amely a látvány pillanatnyi ihletére 
          épül: a festészetnek. Ennek a szinte csodának számító helyzetnek a tanúi 
          lehetünk Marton esetében. Az akvarellhez nem pályája egy korszakában 
          menekült, felüdülésként, kikapcsolodásként vagy vigaszt keresve. Mindvégig 
          szerelmese volt. 
          Ebben az albumban több mint ötven évet ölelnek át a bemutatott munkák. 
          Találunk köztük úgynevezett grafikai tanulmányokat is, de azok soha 
          nem vázlatok egy elkészítendő szoborhoz, sokkal inkább egy, a rajzolásban 
          önfeledt örömét lelő művész öntörvényű alkotásai. Marton munkásságára 
          mindig is jellemző volt az élet szeretete. Ha akvarelljeit nézzük, ezt 
          még inkább érzékelhetjük. Számára minden téma, de természetesen leginkább 
          a táj, s ezen belül is a szelídségével és változatosságával gyönyörködtető 
          dunántúli táj. Bármelyik életkorából származó vízfestményét nézzük, 
          azonnal szembetűnik, hogy előre soha nem határozta el, mit akar megfesteni. 
          A pillanat döntötte el, mi került a festőpapírra. És az ihletettség 
          szülte a stílust is. Marton számára nem voltak és ma sincsenek előre 
          eltervelt formák, festői „eljárások". A víz, az ég, a fák, vagy 
          városrészek, alakok, formák, figurák, a maguk valóságos gazdagságukban 
          válnak művészetként megörökített látványélményé. S ezért, ami kék, ábrázolva 
          lehet piros, vagy sárga, elénk léphet felismerhető konkrétsággal vagy 
          elmosódó, alig konturos látványként. A fák lehetnek fák, de vonuló lándzsahegyek 
          is. A városrészlet lehet felismerhető, de álomszerűen meglebbenő. A 
          kép összeállhat néhány hirtelen színből, de pompázhat különös színgazdagsággal. 
          Lehet minden részletében közeli és távoli ragyogás, a napfény csodálatos 
          játszadozása, de az is természetes, ha a méltóságteljes, azt mondhatnám: 
          felemelő komorság hangulatát kapjuk. 
          Az akvarell sok előkészületet kíván, mint alkotási mód. De az 
          adott képre csak percek jutnak. Az akvarell a pillanat művészete. A 
          jó akvarellhez rendkívüli összpontosítással juthat el a művész, és mindig 
          csak a mindent összesűrítő és magába foglaló ihlet csodája révén. Ha 
          Marton képeit egymás után nézzük, mindvégig érezzük: ugyanaz a kéz teremtette 
          őket, csak éppen arra találunk nehezen magyarázatot, hogy miképpen származhattak 
          ugyanazon alkotói képzelet kaleidoszkópjából. Nem csak 
          a tartalmai gazdagság, nemcsak a különleges színkezelés, nemcsak a formai 
          változatosság miatt. Hanem elsősorban azért, mert a stílusok egyszerre 
          vannak jelen. Egyszerre igazolják, hogy az akvarell mindenre képes, 
          és ugyanakkor azt is, hogy Marton gyakorta az akvarell végső határai, 
          csodálatos szélsőségei között csapong. Nem szobrászként, aki mellesleg 
          akvarellista. Hanem szinte és kizárólag csak festőként. Mint aki az 
          egész életét erre tette fel. Ezért írtam rögtön az első mondatban, hogy 
          Marton abszolút művész. Hogy csak művész, és semmi más. Őt nem érdeklik 
          a nagy esztétizálások, az ideológiai meggondolások. Ő a valóságra figyel 
          a maga természetességében, a maga ellentmondásosságában: az elvakító 
          fényességű ragyogásra és a tapogatózásra késztető különös sötétségre. 
          A természet, az ember, a megalkotott valóság ezerarcúságára. A dolgok 
          egymás mellett és egymás ellen működő halmazára. Marton imádja az életet. 
          Élni és megélni, átélni. Ebben az egyszerűségben mindig jelen van számára 
          a nő szépsége, a létezés folyamatosságát képviselő szerepe, az a különös 
          adottsága, hogy benne, illetve rajta keresztül minden életvágyát, álmát 
          kíléjezheti. Nőalakjai ettől éteriek, és mert a valóság apró hibáit 
          is magukon viselik, ettől valóságosak. 
          Marton akvarelljeit sokan ismerik. Sokan szeretik. Ez az album 
          mégis reveláció. A sok száz alkotásból ez a válogatás hirtelen ráébresztheti 
          az érdeklődőt, hogy a köztéri szobrász után találkozott egy festővel 
          is. Egy olyan érzékeny, lírai alkattal, aki plasztikáiban számos drámai 
          pillanatot ábrázolt drámaian. Találkozott egy művésszel, akinek a tehetsége 
          átlépi a műfajok határát, s éppen abban öntörvényű, amiben megmutatkozik. 
          Szerencsére ez az album az utóbbi énekben született szobrok közül is 
          bemutat néhányat, s így jól érzékelteti, hogy Marton László szobrász, 
          ha a szobrait nézzük, és festő, ha az akvarelljeiben és olajfestményeiben 
          gyönyörködünk. 
          Az elképzelés megfogamzásakor a művészt az vezette, hogy a szobrait 
          bemutató számos kiadvány mellett végre legyen egy olyan album is, amelyben 
          lapozgatva az érdeklődő megismerheti a festő Martom, illetve egész pontosan 
          a megszállott akvarellistát. Nos, Fortuna úgy határozott, hogy közben 
          gyönyörű, szinte alapműnek számító szobrok is születtek Marton alkotó 
          műhelyében, így természetes módon adódik az eredeti elképzelés kibővítése: 
          kerüljenek bele ebbe a könyvbe ezek a munkák is. 
          Élükön éppen a szeszélyes úrnőről készített gyönyörű plasztikával. 
          Marton a fortunai kegyeket leegyszerűsíti és ugyanakkor a lehető legtágabban 
          értelmezendővé teszi, amikor a kegyes hölgyet állítja fel a nagy egyensúlyérzéket 
          kívánó gömbre. Harmonikus szépségű, látszólag bárki számára elérhető 
          mai nő Marton Fortunája. Szerencsekereket tart jelképként a kezében. 
          De láthatóan nem kormányoz vele, csak jelzi, hogy ez a képessége adott. 
          Figyelmünk szinte elhanyagolja a jelképet, amikor az egész alakot befogadja. 
          A szem először a majdnem realisztikusan megformázott szép és távolian 
          titokzatos arcra tapad. A kar, a váll, a mellek meztelensége érzéki 
          bájt sugároz, ám a ruharedők óvón eltakarják a test fantáziát megmozgató 
          részeit, figyelmeztetnek, `hogy mégsem igazán halandóval van dolgunk, 
          hanem egy olyan lénnyel, aki bennünk lakozik, amikor jól megy a sorunk, 
          és kívülünk élő elérhetetlen, majdnem gyűlölt valaki, amikor elborul 
          személyes egünk. 
          A Torzó testvére a Fortunának. Észre sem vesszük, hogy a nőalaknak 
          nincs feje, letörtek karjai, s talán nem is a szobrász, hanem mi magunk 
          húztuk fel rajta vagy róla azt a leomló drapériát, amely olyan vigyázva 
          takarta Fortunát. A Torzó Marton egyik főműve. Miként az antik görög 
          szobrászok, ő is szívesen bízta művészeti üzenetét a megformált női 
          testre. Sokféle, fajta szobrot készített munkássága során a nőről, sőt 
          egyenesen a Nőről. Valamennyiben a létezés kezdetét és teljességét igyekezett 
          ábrázolni. Ez a Torzóban vált fölülmúlhatatlanná. Marton tökéletesen 
          bánik a márvánnyal is, miként bármilyen más anyaggal. De ő is úgy érezhette, 
          hogy a márvány azért valami más. Az igazi megmérettetés lehetősége. 
          A ábrázolt test arányai gyönyörűek. De ez kevés volna. A művész nem 
          akarja a teljes meztelenséget ábrázolni, mert az már talán el is veszíti 
          erotikus jellegét. De az sem állt szándékában, hogy a ruhán áttetsző 
          formák túlságosan izgassák a fantáziát. Így ez a kitakart meztelenség 
          lehet önmutogatás és a véletlen pillanata. Amennyit látunk, az olyannyira 
          maga a teljesség, hogy elfeledkezünk arról, hogy csak részlettel van 
          dolgunk. A Torzó a valóságos és a minden férfi vágyban megtestesülő 
          nő ideálja. A szépség örökkévalósága, a tisztaság egyszerisége, a szemérmesség 
          és az önkéntes meztelenség harmóniája. Marton mindig ebben a mindennapiságban 
          testet öltő teljességben látta a művészet igazi feladatát és szépségét. 
          Shakespeare Hamletjének átérzéséből született - szobrászi megfogalmazással 
          - To be or not to be című munkája. Sokféleképpen ábrázolták már a gyötrődő, 
          bizonytalankodó és végső kérdéseken tépelődő dán királyfit, aki a cselekvés 
          pillanatában azt szimbolizálja, hogy inkább a rettegett halál mint a 
          mocskos élet. Marton a kétségektől gyötört, szinte megnyomorított Hamletet 
          ábrázolja ebben a kompozíciójában . A figura durva arcát megszépíti 
          a gondolkodás. Mély szemeibe tekintve kétkedésének részévé válunk. Nehéz 
          elhinni róla, hogy rövidesen feláll, leveti az őrültség álarcát és a 
          cselekvésben - helyretolva a kizökkent időt - feláldozza önmagát, feláldozza 
          a kételkedést, vagy ha úgy tetszik, legyőzi önmagában. 
          A Cantata profana gyönyörű kompozíció. Ha mi, magyarok nézzük 
          ezeket a szarvasokat, nem csupán vadon élő, látványosan szép állatokat 
          látunk bennünk. Hanem: elvarázsoltságot, büntetést. Ám ezeknek az energikus 
          állatoknak ez a különös dermedtsége, önmagába forduló szomorúsága bárki 
          számára felismerhetővé teszi a balladai gondolatot és érzést, és egyértelművé, 
          hogy ezek az állatok európai árvaságunknak a szimbólumai. Ezek a szarvasok 
          csalogattak idáig bennünket, s végül mi magunk is tiszta forrásra vágyó 
          kiszolgáltatott szarvasokká váltunk. 
          Marton értői már többször megállapították, hogy a művésznek nincs kitüntetett 
          stílusa. Mindig az adott mű maga a stílus. Az adott mű, amely egy gondolat 
          testet öltése és szétsugárzása. Az Ecce Homo nem az a Krisztus, aki 
          értünk magára veszi a világ, illetve az emberi gyarlóság bűneit. Ez 
          a Krisztus nem a Megváltó Jézus. Ez a Krisztus valóban az ember. A vállra 
          terített és az egész testet takaró palást arra szolgál, hogy figyelmünk 
          az arcra irányuljon. Ezen az arcon nincs túlvilági átszellemültség, 
          nincs a feltámadás ígérete. Ez az arc a mi halandó arcunk. Az e századi 
          szenvedésünk és csalódottságunk a meggyötört, megalázott, megcsúfolt 
          ember jelképe. Ez a Krisztus szégyelli meggyötört testét. Szégyelli, 
          hogy mindezt meg lehetett vele tenni. Ez a Jézus tanácstalan és döbbent. 
          Ez a Jézus ábrázolás a legigazibb emberábrázolás. Marionnak ez a megrázó 
          és gyönyörű alkotása az egyik legteljesebb és legösszetettebb gondolatiságú 
          műve. A legtöbb, amit egy szobor és egy szobrász vállalhat. 
          Marton szobrászata emberközpontú. Divatok jönnek, divatok mennek, de 
          ő ragaszkodik ahhoz, hogy az embernek önmaga megmutatásával szóljon 
          a létezés mibenlétéről. A honnan jövünk, mik vagyunk és hová tartunk 
          örök dilemmájáról. Talán ezért is szeret és tud portrét készíteni. A 
          Cziffra Györgyről készült alkotása ennek a műfajnak a remeklése. Az 
          arcvonások jól felismerhetők, azonosíthatók, és ami ritkán adatik meg 
          egy művésznek, Martornak ismét sikerült: ez a szobor belülről dereng. 
          Lennon is maga a muzsika. Ám lényében sok a megjátszottság, a 
          világnak szánt gesztus. Marton levehette volna Lennon arcáról a szemüveget. 
          De fennhagyta, s éppen azzal a szándékkal, hogy szobrászi eszközzé váljék 
          a kezében, így érzékelteti azt a szerepjátszást, ami jellemző volt erre 
          a kitűnő muzsikusra, ellentmondásos jellemű, s valamiképpen mégis elesett 
          emberre. Aki Marton szemüvegén át néz Lennonra, azt is észreveszi benne, 
          hogy tragikus sorsa színpadi volt. 
          Portréi sorában érdekes állomása Károly hercegről készült munka. Egyrészt 
          korrektül akarja ábrázolni a megformálandó személyt, másrészt vállalja 
          a művészi felelősséget is. Marton hercege ismeri saját értékeit, és 
          képes a saját szemével nézni önmagát a tükörben. A modern ábrázolás 
          jegyében személyes megbízásra és modellüléssel készültek olyan bravúros 
          portréi, amelyek híven őrzik az ábrázolt egyéniség arcát, de egyben 
          a szobrász gondolatát és üzenetét is. Remek a Peter Munkról készült 
          portré, amely megoldásában a művész Egry ábrázolását idézi fel bennünk. 
          Lord Rothermere-ről készült munkája a jellemábrázolás remeke, akárcsak 
          a bölcs mosolyú Andrew Sarlós portré. A Peter Munk feleségéről, Melanie-ről 
          készült márvány plasztika, impresszionisztikus eszközeivel bravúros 
          múltidézés, valamiféle álom az egykori ifjúság szépségéről. 
          Marton mostani alkotó korszakának két fontos és képességeit próbára 
          tevő megbízatása volt az Apor Vilmosról és a Görgey Artúrról készült 
          kompozíció. Apor püspök azok közé a papok közé tartozott, akik minden 
          időben tudták, hogy mit kíván a katolikus vallás és az emberség. Apor 
          Vilmos nem mártír sorsra született. A véletlen tette azzá. 
          A kompozíció remekül érzékelteti ezt a helyzetet. Testével védelmezi 
          a kiszolgáltatottakat, egyik kezével óv, a másikkal tiltakozik az erőszak, 
          az ostobaság, az értelmetlen halál ellen. Az érzékletesen formált arcon 
          jóság és kiszolgáltatottság látszik. A márvány posztamens sajnos kicsit 
          ünnepélyessé teszi Apor Vilmos magatartását. A kevésbé látványos emelvényen 
          jobban érvényesülne a szobrászi szándék. 
          Görgey történelmünk egyik legvitatottabb személyisége. De végső 
          soron inkább bűnbak. Minden valószínűség szerint a lehető leglogikusabban 
          cselekedett. De ez a cselekedet a vereség beismerése volt. Közben pedig 
          a magyarság soha nem akarta és tudta elfogadni, hogy akkor ott, Világoson 
          valóban nem volt más választás, mint a fegyverletétel és a további fölösleges 
          áldozatok kivédése. Görgey ezt a rettenetes dilemmát megélte, és tudatosan 
          döntött, élete végén is vállalva a döntést és a kitaszítottságot. Marton 
          nem is a megalázott hadvezért ábrázolja, hanem a határozott, a kiegyensúlyozott 
          férfit, a politikust, aki vállalja sorsát és a rámért feladatot. hova 
          nem ágaskodik, nem kapar. Nyugodtan, megfékezetten áll. Harmóniában 
          a hátán ülő magabiztos lovassal. Marton mindenféle előítéletet félredobott. 
          Olyannak ábrázolja Görgeyt, akit nekünk, az illúziókkal leszámolva, 
          akár tetszik, akár nem, vállalnunk kell. 
          Marton László az utóbbi néhány évben sok és sokféle szobrot készített. 
          Eddigi alkotói munkásságának talán soha nem volt ilyen összetett és 
          sűrített korszaka. A szakmai tudás birtokában bármihez nyúlt, a teljességet 
          volt képes megragadni. Fortunának olyan kegyeltje ő, aki mindent megtesz 
          azért, hogy ne a véletlennek, hanem munkájának, rendkívüli tehetségének 
          köszönhetően érezhessük őt szerencsés művésznek. 
           
          
         |